ماشین های صنایع مفتولی

  • 0

ماشین های صنایع مفتولی

ماشین آلات صنایع مفتولی 

ماشین آلات صنایع مفتولی دارای دامنه وسیعی میباشند که به چهار دسته زیر تقسیم می گردند:

1- ماشین آلات کشش مفتول

2-ماشین آلات فرم دهی و قاموت زنی مفتول

3- ماشین آلات بسته بندی مفتول (,rewinding Payoff ,Take_ off )

4-ماشین آلات عملیات حرارتی ؛ گالوانیزه ؛ روکش ؛ مسوار و…

5-صنایعی که مفتول به عنوان عنصر اصلی محصول تولیدی می باشد مانند : الکترود جوشکاری ؛ کابل و سیم هوایی

 

1- ماشین آلات کشش مفتول فولادی

این ماشین آلات مفتول را بصورت سرد می کشند و مفتول ورودی می تواند قطری از حدود 2 میلیمتر الی 18 میلیمتر را داشته باشد .ماشینهایی که مفتول با قطر بالای 10 میلیمتر را می کشند ؛ عمدتا تک طبل می باشند و دارای قطر طبل خیلی زیاد بوده و از نظر نوع سیستم کنترل آنچنان دارای اهمیت نمی باشند .

مفتول های فولادی به دو شاخه عمده low carbon و high carbon تقسیم می گردند ؛ که ماشینهای کشش High carbon دارای سیستم های کنترل دقیقی می باشند تا مفتول بصورت مستقیم کشیده شود.

ماشین آلاتی که مفتول ورودی آنها ما بین 5.5-2 می باشد دارای حدود 4 الی 10 طبل می باشند و سرعت کشش تا حدود 25 متر در ثانیه میرسد و ماشینهای قدیمی از روش دوزه-پودر جهت نازک کردن مفتول استفاده میکردند که در ماشینهای جدید از cassette-rolling استفاده میگردد.

نوع سیستم کنترل باید به نحوی هوشمند عمل کند که همه طبل ها با در نظر گرفتن قطر مفتول ؛ بصورت سنکرون با هم کارکنند و هر نوع تغییر قطر مفتول ؛ باعث آلارم هشدار و جلوگیری از کار ماشین گردد.

ماشینهای کشش مستقیم اولین بار توسط شرکت koch آلمان با نصب سیستم های tuner-roll در حدود سال 1985 آغاز گردید که تا به امروز شرکت های مختلفی ؛ ماشین آلات مدرنی را تولید کرده اند و حتی با نصب درایورهای فوق العاده پیشرفته simovert (زیمنس) ؛ المان کنترل سرعت مابین دو طبل را حذف کرده اند.

ماشین هایی که تا سال 1995 تولید می گردیدند عمدتا از موتور و درایو DC جهت کنترل سرعت استفاده میکردند. با پیشرفت تکنولوژی و تولید نیمه هادی های قدرت IGBT ؛ موتور و درایورهای AC که دردسر کمتری نسبت به سیستم های DC دارا میباشند ؛ جایگزین گردیدند . و شرکت های LENZE و SIEMENS از پیشگامان تولید درایورهای AC میباشند. و همه اینک درایورهای AC ساخت کشورهای مختلف اروپایی و ژاپنی بصورت وسیع در ماشین های کشش مورد استفاده قرار میگیرند.

-موسسین این شرکت در ساخت تابلوی کنترل ؛ بازشازی و راه اندازی ماشین های کشش از سال 1373 فعالیت داشته اند و ماشین های مختلفی از شرکت های KOCH,SKET,BREITENBACH,HERBORTN,.. را در شرکت های: بیدوایر تاکستان ؛ صنایع مفتولی زنجان ؛ماشین سازی بهسازان سیمین کرج ؛ الکترود یزد بازسازی و راه اندازی کرده اند و هم اینک نیز با بعضی از شرکت های نامبرده در حال همکاری می باشند.

2-ماشین آلات فرم دهی و قاموت زنی مفتول

ماشین آلاتی که مفتول های سایز بزرگ را فرم می دهند (مفتول های فوق در کارهای ساختمانی کاربرد دارد). دارای سیستم های کنترل پیشرفته نیستند و بعضی از ماشین آلات فوق بصورت دستی مفتول را فرم می دهند.

ماشین آلات فرم دهی مفتول های سایز کوچک دارای سرعت بالای خم و برش میباشند و سیستم کنترل آنها اکثرا CNC میباشد.

مفتول های سایز کوچک بیشتر در صنایع خودرو کاربرد دارد در زمینه تولید این نوع ماشین آلات شرکت Wafios آلمان از پیشگامان این صنعت بوده است و ماشین آلات این شرکت در بسیاری از شرکت های معروف ایرانی مشغول بکار میباشد. فعال ترین این شاخه صنعتی در ایران فنر سازان میباشند .

با توجه به گران بودن ماشین آلات اروپایی ؛ در وضعیت فعلی صنعتگران ایرانی تمایل به خرید این نوع ماشین آلات از کشورهای : تایوان ؛ هنگ کنگ و چین را دارند.

در این زمینه ما می توانیم به خریداران مشاوره مناسب بدهیم و خرید ؛ نصب و خدمات پس از فروش را به عهده بگیریم .

3- ماشین آلات بسته بندی مفتول (,rewinding Payoff ,Take_ off )

موضوع باز کردن قرقره ای مفتول و عبور مفتول از کوره های عملیات حرارتی و پیچیدن مجدد مفتول بر روی قرقره ؛ یکی از پروسه های مهم کارخانجات صنایع مفتولی میباشد و سیستم های کنترل باید آنچنان دقیق و حساس باشند ؛ که هنگام پیچیدن باعث ضربه دیدن قرقره ها در اثر فشار مفتول نگردند.سنکرون بودن قسمت باز شونده و قسمت بسته بندی مجدد و سرعت بالا از مهمترین پارامترها در این قسمت میباشند باز کردن قرقرهای بزرگ 500 کیلویی و پیچیدن مفتول بر روی قرقره های 15 کیلویی نیز ؛ نیاز به ماشین آلات فوق العاده دقیق دارد.ماشین آلات تولیدی شرکت Koch ؛ از اولین ماشین آلاتی بوده است که وارد بازار ایران شده است.

در زمینه فوق می توانیم سیستم های کنترل؛ با دقت بالا نصب و راه اندازی نمائیم.

4-ماشین آلات عملیات حرارتی ؛ گالوانیزه ؛ روکش ؛ مسوار و…

این نوع ماشین آلات ؛ اکثرا کوره های عملیات حرارتی ؛ وان های عملیات حرارتی و ….. میباشند.

کنترل دما ؛ فشار در این پروسه مهم میباشد .در این زمینه قادر به همکاری موثر نمی باشیم.

5-صنایعی که مفتول به عنوان عنصر اصلی محصول تولیدی می باشد مانند : الکترود جوشکاری ؛ کابل و سیم هوایی و…..

در صنعت تولید الکترود ؛ مهمترین پروسه ؛ پرس مواد میباشد. پرس های الکترودی که در ایران وجود دارد ؛ ساخت شرکت های Burner,orlikan,… میباشد.

ماشین آلات کشش مفتول در صنعت الکترود دارای آنچنان دقت و حساسیت بالا یی نمی باشند.

همکاران این شرکت از سال 1375 در راه اندازی : ماشین آلات کشش ؛ پرس مواد ؛ سیلو مواد اولیه الکترود یزد همکاری داشته اند . و در این زمینه میتوانند همکاری و مشاوره نمایند.

 

 


Leave a Reply